Leptina și grelina

   Zi de zi primești semnale din partea organismului tău: Îmi este foame! Aş mânca în continuu! Am mâncat, dar mai vreau ceva! Nu mai pot mânca!

   Dar oare te-ai întrebat de unde vin aceste impulsuri şi dacă le poți controla?

   Organismul tău, și al tuturor de altfel, are în componența sa mai mulţi hormoni ce sunt responsabili de controlul apetitului, cei mai importanţi dintre ei fiind grelina şi antagonistul său leptina, aceştia fiind continuu în balanţă.

   Grelina

  • Este hormonul ce stimulează apetitul, anunțând situația despre sentimentul de foame. 
  • Este secretată de celulele din stomac și din pancreas.
  • Se deplasează prin aparatul cardiovascular până la hipotalamusul din creier, unde se creează senzația că proviziile noastre de energie sunt spre terminare și trebuie să mâncăm. 
  • Nivelul grelinei crește în perioadele dintre mese, în special în timpul somnului de noapte și scade imediat după ce mâncam.

   Leptina

  • Este hormonul care reglează apetitul, cheltuielile energetice şi metabolismul. 
  • Este secretată de adipocite şi reglează rezervele de ţesut adipos din organism. 
  • Aceasta ajunge prin sânge la hipotalamus şi comandă oprirea mâncatului.

   De ce îți mai este foame după ce ai mâncat

   Principala cauză pentru alterarea funcției principale a leptinei, în a indica sațietatea, este o supraproducție a hormonului. Acest lucru este observat la persoanele cu nivele de grăsimi ridicate.

   Ce înseamnă?

   Faptul că ai un număr mare de celule grase, din care toate produc leptina.

   Excesul cronic din hormonul în cauză suprasolicită receptorii din creier, ceea ce reduce senzitivitatea lor și, prin urmare acestea nu mai reacționează la semnalul de sațietate.

   Astfel se ajunge la un feedback negativ la care sensibilitatea în scădere față de leptină duce la o creștere a apetitului. La rândul său, creșterea poftei de mâncare duce la acumularea unui aport mai mare de grăsimi și creșterea producției de leptină într-un cerc vicios.

   Reglarea echilibrului prin controlul insulinei

   Disfuncțiile grelinei și leptinei alterează capacitatea ta de a primi mâncare în funcție de nevoile reale ale corpului. Figura cheie de recuperare a echilibrului de energie și a apetitului este insulina, care controlează stocurile de energie.

   Nivelele înalte ale insulinei reprezintă o indicație pentru corp că trebuie să oprească consumul de energie și să înceapă s-o depoziteze. Astfel, insulina împiedica eliberarea energiei grăsimilor și ajută la acumularea ei în organism.

   Insulina are un rol indirect pentru producerea senzației de foame

   Atunci când mănânci ceva ușor digerabil nivelurile glicemiei cresc brusc, iar insulina se grăbește să îndrume zaharurile recent consumate către celule. Acest lucru duce la o scădere bruscă a nivelului glicemiei, cum de fapt ar trebuie să se întâmple, dar în urma scăderii lui bruște, noi simțim foame imediat după ce am mâncat.

   Creșterea bruscă a nivelului glicemiei din sânge, urmată de scăderea lui în același ritm, transformă carbohidrații simpli, cu un indice al glicemiei mare, în principalul responsabil pentru acumularea de grăsimi și stimularea obezității.

   Cu alte cuvinte, cât ai mai multe celule grase în corpul tău, cu atât mai rezistent devine acesta la hormonul de sațietate leptina și astfel, vei fi determinată să consumi din ce în ce mai mult.

   Cum putem influența în sens pozitiv grelina și leptina?

   Modul în care putem influența acești hormoni ține în primul rând de echilibru și moderație și în niciun caz despre metode miraculoase.

   Calea cea mai potrivita de a ajunge la un echilibru al hormonilor ce controlează foamea este respectarea unui regim alimentar echilibrat, dar și a unui stil de viață sănătos.

  • Consumă alimente bogate în fibre pentru a te simți sătulă pe o perioadă de timp mai îndelungată (semințe, plante leguminoase, legume rădăcinoase și tuberculi).
  • Mănâncă avocado – ajută la detoxifierea ficatului, este bogat în grăsimi nesaturate și conține multe fibre care ajuta la controlul foamei.
  • Consumă alimente bogate în nutrienți și nu în calorii – legume, fructe, pește. Consumul unui sortiment sănătos de carbohidrați, proteine și grăsimi ajută organismul să-și mențină rezervele de energie necesare.
  • Controlează mărimea porțiilor.
  • Formează-ți un program de odihnă pe care să îl poți respecta.
  • Elimină stresul din viața ta, pe cat de mult posibil.
  • Fă mișcare zilnic.

   Nimic nu este imposibil! Echilibrul este cheia!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

0
    0
    Coșul meu
    Coșul tău este golReturn to Shop